• En ikon med en etta som visar att det viktigaste är börja med att köpa uppdraget till barnkalaset

    Köp uppdraget

    Börja med att köpa uppdraget här på vår hemsida. Inom en minut får du en länk både via SMS och e-post till vårat smidiga PartyAdmin, så att du direkt kan logga in och komma igång med att sätta upp uppdraget och kalaset.

  • En ikon med en tvåa som visar att det viktigt skriva in informationen om uppdraget

    Skriv in kalasinformation

    I PartyAdmin fyller du sedan enkelt i informationen om var och när festen är, lämplig klädsel, m.m. Du kan välja antingen en exakt adress eller en närliggande park som plats för kalaset och uppdraget.

  • En ikon med en trea som visar att det viktigt att lägga till gästerna till kalaset så de får sina inbjudningar.

    Lägg till gästerna

    Lägg in gästernas namn och telefonnummer (om de har en egen telefon) och en förälders telefonnummer. OBS! Glöm inte att lägga till dina egna barn, så att de också kan vara med och spela uppdraget.

  • En ikon med en fyra som visar att det viktigt att sätta ut platserna till skattjakten på kartan.år sina inbjudningar.

    Sätt ut frågeplatserna

    I det här steget är Google-kartan redan inzoomad på adressen eller platsen du valde tidigare. Flytta enkelt markörerna för att placera frågorna där du vill att de ska vara. Förslagsvis i närmaste park.

  • En ikon med en femma som visar att det ett viktigt steg att skicka ut inbjudningarna till barnkalaset.

    Skicka inbjudningarna

    Du kan nu med ett enda knapptryck skicka alla inbjudningar, på en och samma gång, till alla gästerna och deras föräldrar via SMS. Det är gästens förälder är ansvarig för att svara på inbjudan.

  • En ikon med en sexa som visar att det viktigt att göra lagindelningen till agentuppdraget innan kalaset börjar..

    Gör lagindelningen

    Systemet föreslår ett lämpligt antal lag och lagindelningen är redan gjord. Vill du ändra, görs det enkelt genom att flytta namnen på gästerna tills du är nöjd.

    NU ÄR DET KLART FÖR START!

1 av 6

Så här sätter du ut frågeplatserna utomhus.

Så här sätter du upp frågeplatserna inomhus.

Så här sätter du upp kalaset i PartyAdmin. 5 min

Hur fungerar "100%-nöjda-barn-garantin"?

Vår 100%-nöjda-barn-garanti är väldigt enkel eftersom vi bara vill ha supernöjda barn och kunder. Det betyder att om barnen eller du själv, av någon som helst anledning, inte tycker att uppdraget var en helt fantastiskt upplevelse, så återbetalar vi hela kostnaden till dig omgående. Det enda vi vill ha tillbaka är att du berättar vad ni inte var nöjda med, så att vi kan förbättra oss.

Frågor om

Tider

Hur lång tid tar ett uppdrag?

Räkna med att det tar ca 1 tim +- 15 min beroende på spelarnas mobilvana mm. För de yngre barnen är det färre frågor i uppdraget, så det brukar kunna gå lite snabbare, men det gör ju såklart skillnad hur stort område du använder för att sätta ut frågeplatserna på.

Uppdragen som är inomhus med QR -koder går naturligtvis snabbare då det är kortare avstånd mellan frågorna.

Hur länge är uppdraget giltigt efter köp?

Normal är ett uppdrag giltigt 14 månader från inköpsdatum. Tanken är att om ni har tänkt att ha ett kalas och barnet blir sjukt eller nått händer så ni måste ställa in det, så vill vi att ni skall kunna köra det nästa år istället.

När bör jag skicka inbjudningarna?

Vi brukar säga att 3-4 veckor är rätt så lagom, då hinner ni tjata lite på alla som glömt att OSA osv. Men om det är brådis och bara nån vecka kvar så brukar det fungera bra också, men då får du ligga på lite för att hinna få in alla OSA och få gästerna att installera appen osv.

Hur nära inpå kan jag byta mellan GPS- och QR-platser?

Du kan växla mellan GPS- och QR-kod-platser så nära som en minut innan (om det blir plötsligt väderomslag etc.) men tänk på att det är viktigt att du har tid och möjlighet att skriva ut QR-koderna, klippa ut dem och sätta upp dem. Vårt förslag är att göra det i rimlig tid innan, för att undvika onödig stress under festen :)

Byta tid och datum

Om ni behöver ändra tid och/eller datum går ni enkelt in på 'Kalasöversikten' i PartyAdmin, väljer 'kalasinformation' och därifrån ändrar ni tid/dag och klickar på 'Spara'. Om inbjudningarna inte har skickats ut ännu kommer ni inte att märka av någon förändring och inte behöva göra något extra. Om inbjudningarna däremot redan är skickade måste ni klicka på 'skicka inbjudningar' igen för att skicka dem på nytt. Då skickas ett nytt SMS till alla gäster och deras föräldrar, klart markerat med 'NY TID OCH/ELLER DATUM...' i början av meddelandet, så att det blir tydligt att de behöver svara på inbjudan igen.

Observera att ni bör göra denna ändring under 'kalasinformation' och inte använda ikonen med det röda krysset i en ring, om ni inte behöver ställa in helt. Användning av den ikonen nollställer all information, och ni kommer att behöva lägga in alla gäster, platser osv. igen.

Frågor om

Platser

Vilken är bästa platsen för kalaset?

Festen och uppdraget behöver inte vara på samma plats. Du kan arrangera festen var som helst, hemma eller i närmaste park eller på någon annan plats.

Men självklart är det alltid en bra idé om det inte är för långt ifrån där du har placerat uppdragets startplats.

Vilken är den bästa platsen för uppdraget?

Ni kan köra uppdragen utomhus eller inomhus. Alla uppdrag går att köra i två varianter. 

Den ena är med GPS-positioner utomhus (som du själv sätter ut på en karta i PartyAdmin). Förslagsvis i närmsta park. Det är det roligaste sättet att spela.

Den andra varianten är inomhus eller i trädgården med QR-koder. Precis samma frågor som i GPS-varianten men du behöver ha tid att printa ut QR-koderna innan, klippa ut dem och klistra upp.

Du kan byta mellan GPS- och QR-kod-varianterna fram till uppdragets starttid (Om det blir plötslig snöstorm) men tänk då på att ha tillräckligt med tid för att hinna printa ut och sätta upp frågorna. 

När du väljer variant kan det vara bra att veta är att vår erfarenhet är att barnen brukar vara väldigt okänsliga för vädret.

Frågot OM

Uppdragen

Vad innehåller ett uppdrag?

I varje uppdrag är 6-8 st bild- och videofrågor beroende på åldersnivå.

Frågorna är innehåller kluriga frågor med skiffer, däckspår, fingeravtryck, DNA och annat spännande. Till sin hjälp för att tyda dem och lösa frågorna har den en agenthandbok och ett förstoringsglas.

Varje uppdrag har 10 st videoklipp med agent-chefen.

Kika på vår 1 minuts video trailer via länken nedan. Alla frågor och alla klipp är direkt från uppdragen i appen:

Klicka här för att se trailern

Frågor om

Ålder

Vilken ålder på barnen är lämplig?

Våra kalas finnsi tre olika åldersgrupper. Det är:

8-10 år
10-12 år
13+ år

Om det är blandade åldrar på spelarna och du behöver välja mellan två olika åldrar på uppdraget så rekommenderar den att ta den högre. Det är roligare om det inte går för lätt.

Vilken åldersgrupp skall jag välja för 10-åringar?

Är det 10-åringar och så välj efter hur mobilvana de är. Dvs om flera av dem tex spelat Pokemon go eller liknande så välj "10-12 år". De kommer de klara den högre åldersvarianten. Om de flesta spelarna nyss fått sina telefoner så är "8-10 år" lämpligare.

Frågor om

Antal spelare

Hur många spelare kan spela samtidigt?

Det går att spela med 2 till 36 st spelare. Idealt är minst 3 pers per lag.

Dessutom går det ju så klart att sätt upp flera "kalas" samtidigt. Tex att varje klass i en skola är ett "kalas".

Hör av er direkt till oss på se@pinagent.com om ni är en skola eller ett företag, så fixar vi självklart en riktigt bra mängdrabatt åt er :)

Varför är det inte billigare om vi är färre spelare?

Vi har som satt samma pris om man är två eller 36 spelare. Det är flera skäl till det.

Dels att uppdragen är mycket roligare om alla har var sin telefon, vilket det troligtvis skulle prutas på om vi tog betalt per spelare.

Men även att det skulle bli mycket mer administration för både dig som kund och för oss att hålla på att fixa fram och tillbaka om antalet deltagare ändras. Vilket det ju alltid gör på kalas ;)

Vi har satt priset för 10 spelare. så allt över det är helt enkelt bonus.

Frågor om

Telefoner

Behöver alla barnen ha en telefon?

Det är att föredra om alla spelare i ett lag har en telefon. Ansvaret för att svara på frågorna går runt mellan spelarna i laget, så att ansvaret delas lika mellan alla spelare. Grunden till Pin Agent är ju samarbete, därför blir det roligare när alla kan vara med. Det går självklart att gå med utan telefon, men risken är att man inte känner sig lika delaktig.

Det brukar alltid gå att lösa problemet med att någon spelare inte har en telefon. Enklast genom att låna en telefon av tex en förälder eller att ta någon gammal telefon som ligger i någon låda. Se bara till att har skaffa ett kontantkort/surfkort så det går att spela. Ett uppdrag brukar dra ca 200-300MB, så det behövs inga större mängder surf.

Vad behöver barnen ha för telefon för att kunna spela?

Appen finns för både iPhone (App Store) och Android (Google Play Store). För att kunna ladda ner appen och spela behöver telefonen vara minst Android 7.0 eller senare (Tex. Samsung 6) eller Apples iOS 13 eller senare (iPhone 6S)

Kan man använda en ipad eller tablet istället?

Det går tyvärr inte. Det är mycket ovanligt med ipads/tablets som har både sim-kort/surf och en fungerande GPS, så därför har vi valt att begränsa den möjligheten för att minska risken för teknikstrul.

Frågor om

Appen

Hur fixa om något blir fel?

99% av alla fel i appen löses genom att enkelt stänga och starta om appen. Berätta gärna det för alla barn att innan de går iväg på sitt uppdrag, så slipper ni ev. trubbel på vägen.

Skulle det mot förmodan vara något fel som inte löser sig på det sättet så blir vi väldigt tacksamma om ni berättar hur det gick till, så att våra utvecklare kan lösa det. Enklaste sättet att nå oss är i web-chatten här på hemsidan.

Var laddar man ner appen?

Alla barnen som får inbjudningar kommer få en länk via SMS så att de enkelt kan ladda ner appen från AppStore eller Google Play.

Du kan också hitta dem här:

App Store (öppnas i nytt fönster)

Google Play (öppnas i nytt fönster)

QFrågor om

Språk

På vilket språk är uppdragen?

Alla uppdrag vi säljer på pinagent.se är helt på svenska. Agentchefen i uppdraget talar svenska i alla klipp. Alla frågorna är på svenska och allt i appen som tex agenthandboken är på svenska.

Kan man köpa uppdrag på andra språk?

Nej, vi säljer vi bara svenska uppdrag på Pin Agents svenska hemsidan pinagent.se

Frågor om

Support

Hur får jag enklast support från Pin Agent?

Absolut bästa sättet att få hjälp och kontakt med oss är via live-chatten här på sidan. Vi är riktiga mäniskor. Inga bottar här inte!

Klicka bara på den lilla gröna pratbubblan längst ner i högra hörnet här på vår hemsida så svarar vi så fort vi bara kan.

När är supporten öppen?

Vi har inge kontorstider utan bemannar chatten nästan jämt då vi kör kalas över hela välden, så med tidskillnaderna blir det nästan dygnet runt. Vill du helst ha support på svenska är svensk dagtid såklart bäst odds.

Var hittar jag uppdragen?