• En ikon med en etta som visar att det viktigaste är börja med att köpa uppdraget till barnkalaset

    Köp uppdraget

    Välj ditt uppdrag här. Inom en minut får du en länk via SMS och e-post till vårt PartyAdmin. Logga in och sätt igång direkt.

  • En ikon med en tvåa som visar att det viktigt skriva in informationen om uppdraget

    Skriv in kalasinformation

    Ange plats, tid och annan info i PartyAdmin. Välj en exakt adress eller en park i närheten – klart på bara någon minut.

  • En ikon med en trea som visar att det viktigt att lägga till gästerna till kalaset så de får sina inbjudningar.

    Lägg till gästerna

    Skriv in namn och telefonnummer till barnen (och en förälder). Glöm inte dina egna barn – de ska såklart också vara med och spela!

  • En ikon med en fyra som visar att det viktigt att sätta ut platserna till skattjakten på kartan.år sina inbjudningar.

    Sätt ut frågeplatserna

    Flytta markörerna på Google-kartan för att placera frågorna där du vill ha dem. Förslagsvis i närmaste park.

  • En ikon med en femma som visar att det ett viktigt steg att skicka ut inbjudningarna till barnkalaset.

    Skicka inbjudningarna

    Med ett klick skickas allt till gästerna och deras föräldrar via SMS. De svarar enkelt på inbjudan.

  • En ikon med en sexa som visar att det viktigt att göra lagindelningen till agentuppdraget innan kalaset börjar..

    Gör lagindelningen

    Systemet föreslår lag automatiskt. Vill du ändra är det bara att dra och släppa namnen tills du är nöjd.
    KLART FÖR START!

1 av 6

Så här sätter du ut frågeplatserna utomhus.

Så här sätter du upp frågeplatserna inomhus.

Så här sätter du upp kalaset i PartyAdmin. 5 min

Hur fungerar "100%-nöjda-barn-garantin"?

Vår 100%-nöjda-barn-garanti är väldigt enkel eftersom vi bara vill ha supernöjda barn och kunder. Det betyder att om barnen eller du själv, av någon som helst anledning, inte tycker att uppdraget var en helt fantastiskt upplevelse, så återbetalar vi hela kostnaden till dig omgående.

Frågor om

Tider

Hur lång tid tar ett uppdrag?

Räkna med cirka 1 timme ± 15 minuter, beroende på spelarnas ålder och mobilvana.

För yngre barn är det färre frågor, så uppdragen går ofta lite snabbare. Tiden påverkas också av hur stort område du väljer för att placera frågeplatserna.

Om du kör ett uppdrag inomhus med QR-koder går det naturligtvis fortare, eftersom avstånden mellan frågorna blir kortare.

Hur länge är uppdraget giltigt efter köp?

Ett uppdrag är giltigt i 14 månader från inköpsdatum.

Vi vill att du ska ha trygghet när du planerar – om kalaset behöver ställas in för att barnet blir sjukt eller något annat händer, ska ni enkelt kunna använda uppdraget vid nästa tillfälle, även om det blir först året därpå.

När bör jag skicka inbjudningarna?

Vi rekommenderar att du skickar inbjudningarna 2–3 veckor före kalaset. Då hinner gästerna svara och du kan påminna dem som glömt att OSA.

Har du kortare framförhållning – kanske bara några dagar – fungerar det oftast ändå. Men då behöver du vara lite extra på för att få in svaren och se till att alla laddar ner appen i tid.

Hur nära inpå kan jag byta mellan GPS- och QR-platser?

Du kan växla mellan GPS- och QR-platser ända fram till någon minut före start – perfekt om vädret plötsligt ändras.

Kom bara ihåg att QR-alternativet kräver skrivare, utskrift, klippning och uppsättning av koderna. Förbered därför gärna i god tid så slipper du onödig stress under festen.

Kan jag byta tid och datum?

Ja, det går enkelt. Gå in på Kalasöversikten i PartyAdmin, välj Kalasinformation, ändra tid eller datum och klicka på Spara.

Om inbjudningarna ännu inte är skickade: inga extra steg krävs.

Om inbjudningarna redan är skickade: klicka på Skicka inbjudningar igen. Då får alla gäster och föräldrar ett nytt SMS med tydlig markering "NY TID OCH/ELLER DATUM..." och de kan svara på nytt.

👉 Viktigt: Gör alltid ändringen under Kalasinformation. Använd inte ikonen med det röda krysset (den är bara för att ställa in kalaset helt).

Frågor om

Platser

Vilken är bästa platsen för kalaset?

Festen och uppdraget behöver inte vara på samma plats. Du kan arrangera festen var som helst, hemma eller i närmaste park eller på någon annan plats.

Men självklart är det alltid en bra idé om det inte är för långt ifrån där du har placerat uppdragets startplats.

Vilken är den bästa platsen för uppdraget?

Ni kan köra uppdragen utomhus eller inomhus. Alla uppdrag går att köra i två varianter. 

Den ena är med GPS-positioner utomhus (som du själv sätter ut på en karta i PartyAdmin). Förslagsvis i närmsta park. Det är det roligaste sättet att spela.

Den andra varianten är inomhus eller i trädgården med QR-koder. Precis samma frågor som i GPS-varianten men du behöver ha tid att printa ut QR-koderna innan, klippa ut dem och klistra upp.

Du kan byta mellan GPS- och QR-kod-varianterna fram till uppdragets starttid (Om det blir plötslig snöstorm) men tänk då på att ha tillräckligt med tid för att hinna printa ut och sätta upp frågorna. 

När du väljer variant kan det vara bra att veta är att vår erfarenhet är att barnen brukar vara väldigt okänsliga för vädret.

Frågot OM

Uppdragen

Vad innehåller ett uppdrag?

I varje uppdrag är 6-8 st bild- och videofrågor beroende på åldersnivå.

Frågorna är innehåller kluriga frågor med skiffer, däckspår, fingeravtryck, DNA och annat spännande. Till sin hjälp för att tyda dem och lösa frågorna har den en agenthandbok och ett förstoringsglas.

Varje uppdrag har 10 st videoklipp med agent-chefen.

Kika på vår 1 minuts video trailer via länken nedan. Alla frågor och alla klipp är direkt från uppdragen i appen:

Klicka här för att se trailern

Frågor om

Ålder

Vilken ålder på barnen är lämplig?

Våra kalas finns i tre olika åldersgrupper. Det är:

8-10 år
10-12 år
13+ år

Om det är blandade åldrar på spelarna och du behöver välja mellan två olika åldrar på uppdraget så rekommenderar den att ta den lägre. Det är roligare om alla kan vara delaktiga

Vilken åldersgrupp skall jag välja för 10-åringar?

Vi delar in våra uppdrag i tre åldersgrupper: 8-10 år, 10-12 år och 13+ år.

Om du har en grupp med barn i olika åldrar och är osäker på vilket uppdrag du ska välja, rekommenderar vi att du väljer den lägre åldersgruppen. Det är oftast roligare om alla kan vara delaktiga.

Ska du välja för ett 10-års kalas? Om många av barnen fortfarande är 9 år, rekommenderar vi uppdragen för 8-10 år. Om barnen är 10 och vana vid mobilspel som till exempel Pokémon Go, kan 10-12 år vara ett bättre val. Men kom ihåg att de flesta bör vara minst 10 år. Om barnen nyligen har börjat använda mobiltelefoner, är uppdragen för 8-10 år att föredra.

För 8-års-kalaset där några barn är fortfarande är 7 år, kan det vara klokt att vänta till nästa år istället :)

Frågor om

Antal spelare

Hur många spelare kan spela samtidigt?

Det går att spela med 2 till 36 st spelare. Idealt är minst 3 pers per lag.

Dessutom går det ju så klart att sätt upp flera "kalas" samtidigt. Tex att varje klass i en skola är ett "kalas".

Hör av er direkt till oss på se@pinagent.com om ni är en skola eller ett företag, så fixar vi självklart en riktigt bra mängdrabatt åt er :)

Frågor om

Telefoner

Behöver alla barnen ha en telefon?

Det är att föredra om alla spelare i ett lag har en telefon. Ansvaret för att svara på frågorna går runt mellan spelarna i laget, så att ansvaret delas lika mellan alla spelare. Grunden till Pin Agent är ju samarbete, därför blir det roligare när alla kan vara med. Det går självklart att gå med utan telefon, men risken är att man inte känner sig lika delaktig.

Det brukar alltid gå att lösa problemet med att någon spelare inte har en telefon. Enklast genom att låna en telefon av tex en förälder eller att ta någon gammal telefon som ligger i någon låda. Se bara till att har skaffa ett kontantkort/surfkort så det går att spela. Ett uppdrag brukar dra ca 200-300MB, så det behövs inga större mängder surf.

Vad behöver barnen ha för telefon för att kunna spela?

Appen finns för både iPhone (App Store) och Android (Google Play Store). För att kunna ladda ner appen och spela behöver telefonen vara minst Android 7.0 eller senare (Tex. Samsung 6) eller Apples iOS 13 eller senare (iPhone 6S)

Kan man använda en ipad eller tablet istället?

Det går tyvärr inte. Det är mycket ovanligt med ipads/tablets som har både sim-kort/surf och en fungerande GPS, så därför har vi valt att begränsa den möjligheten för att minska risken för teknikstrul.

Frågor om

Appen

Hur fixa om något blir fel?

99% av alla fel i appen löses genom att enkelt stänga och starta om appen. Berätta gärna det för alla barn att innan de går iväg på sitt uppdrag, så slipper ni ev. trubbel på vägen.

Skulle det mot förmodan vara något fel som inte löser sig på det sättet så blir vi väldigt tacksamma om ni berättar hur det gick till, så att våra utvecklare kan lösa det. Enklaste sättet att nå oss är i web-chatten här på hemsidan.

Var laddar man ner appen?

Alla barnen som får inbjudningar kommer få en länk via SMS så att de enkelt kan ladda ner appen från AppStore eller Google Play.

Du kan också hitta dem här:

App Store (öppnas i nytt fönster)

Google Play (öppnas i nytt fönster)

QFrågor om

Språk

På vilket språk är uppdragen?

Alla uppdrag vi säljer på pinagent.se är helt på svenska. Agentchefen i uppdraget talar svenska i alla klipp. Alla frågorna är på svenska och allt i appen som tex agenthandboken är på svenska.

Kan man köpa uppdrag på andra språk?

Nej, vi säljer vi bara svenska uppdrag på Pin Agents svenska hemsidan pinagent.se

Frågor om

Support

Hur får jag enklast support från Pin Agent?

Absolut bästa sättet att få hjälp och kontakt med oss är via live-chatten här på sidan. Vi är riktiga mäniskor. Inga bottar här inte!

Klicka bara på den lilla gröna pratbubblan längst ner i högra hörnet här på vår hemsida så svarar vi så fort vi bara kan.

När är supporten öppen?

Vi har inge kontorstider utan bemannar chatten nästan jämt då vi kör kalas över hela välden, så med tidskillnaderna blir det nästan dygnet runt. Vill du helst ha support på svenska är svensk dagtid såklart bäst odds.

Var hittar jag uppdragen?